- Sierpień powinien być najlepszym miesiącem w 2021 roku, zarówno pod względem liczby operacji, jak i liczby obsłużonych pasażerów - wyznał Bartosz Górski, Dyrektor Pionu Komercyjnego w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka, odpowiadając na pytania redakcji Rynku Lotniczego dotyczące letniego sezonu.
Według przedstawiciela portu z Podkarpacia największym problemem z jakim borykają się pasażerowie jest brak unifikacji przepisów wjazdowych do poszczególnych krajów i związane z tym wymogi. Najwięcej podróżnych z Rzeszowa odprawiły PLL LOT i Ryanair. Sytuacja lotniska jest stabilna, choć strat z największego kryzysu w historii branży nie da się zrekompensować.
Czy liczba pasażerów była zbliżona do prognozowanej?
Tak, na koniec lipca nasze wyniki okazały się być bardzo zbliżone do planowanych. Stale analizujemy także bieżącą sytuację pandemiczną oraz obowiązujące restrykcje i aktualizujemy nasze prognozy.
Czy były jakieś problemy z obsługą pasażerów ze względu na procedury COVID-19? Jak wpłynęły one na codzienną pracę lotniska?
Procedury wprowadzone przez przewoźników w związku z pandemią COVID-19 spowodowały znaczne wydłużenie czasu odprawy pasażerów przed rejsami. Jest to uciążliwe zarówno dla podróżnych, jak i pracowników lotniska oraz innych służb działających na terenie portu. Największym problemem z jakim borykają się pasażerowie jest brak unifikacji przepisów wjazdowych do poszczególnych krajów i związane z tym wymogi posiadania odpowiednich dokumentów wjazdowych – testów, paszportu covidowego, zaświadczeń lekarskich o przebytej chorobie, kart lokalizacyjnych, kodów QR. itp.
Jaki rodzaj ruchu i jacy przewoźnicy dominowali w lipcu?
Jeśli chodzi o przewoźników, PLL LOT i Ryanair mają porównywalny udział po ok. 40 proc. ogólnej liczby pasażerów obsłużonych w lipcu przez nasze lotnisko. Pozostałe 20 proc. to wakacyjny ruch czarterowy. Warto zaznaczyć, że pod koniec lipca powróciła na nasze lotnisko Lufthansa, która sześć razy w tygodniu oferuje połączenie do Frankfurtu.
Jakie są prognozy na sierpień i czy lipiec był dobrym sygnałem na całą końcówkę roku?
Opierając się na dostępnych w tym momencie rozkładach lotów poszczególnych przewoźników, sierpień powinien być najlepszym miesiącem w 2021 roku, zarówno pod względem liczby operacji, jak i liczby obsłużonych pasażerów.
Jak obecnie wygląda sytuacja finansowa, czy okres wakacyjny pozwoli na ustabilizowanie sytuacji, czy pod koniec roku mogą pojawić się problemy z brakiem środków?
Dwa czy trzy miesiące względnej stabilizacji jeśli chodzi o ruch nie są w stanie skompensować strat wynikających z ogólnego załamania rynku pasażerskiego transportu lotniczego. Niemniej sytuacja finansowa spółki jest stabilna, zarówno jeśli chodzi o płynność jak i regulowanie wszelkiego rodzaju zobowiązań.
Jak wyglądał ruch turystyczny do Rzeszowa względem lat poprzednich? Skąd najbardziej ubyło turystów? Czy są sygnały o możliwości uruchomienia nowych połączeń zimą?
Nie dysponujemy danymi dotyczącymi ruchu turystycznego. Proponujemy kontakt w tej sprawie z Podkarpacką Regionalną Organizacją Turystyczną. W tym momencie jest za wcześnie by komentować ewentualne możliwości uruchomienia nowych połączeń w sezonie zimowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.